Horizont 2021/13: Laicitás és iszlamizmus. A vallási szeparatizmus kihívásai a francia iskolákban

Laicitás és iszlamizmus. A vallási szeparatizmus kihívásai a francia iskolákban

Veres Kristóf György elemzése

A Migrációkutató Intézet elemzése az iskolai szekularizmust és értéksemlegességet vizsgálva arra keresi a választ, hogy valóban kimutatható-e az iszlám szeparatizmus erősödése az iskolák falai között Franciaországban. Mi a társadalom véleménye a kialakult helyzetről? Az iskolai oktatók rendelkeznek a megfelelő eszközökkel és képzettséggel az iszlamizmus feltartóztatásához? Milyen eszközöket vethet be Emmanuel Macron francia elnök kormánya a szekularizmus megerősítéséhez a közoktatási intézményekben? Lehet-e számítani az állami laicitás törvényi szintű szigorítására a 2022-es francia elnökválasztás előtt?

A látványos vallási jelképek iskolai tiltásáról szóló 2004. évi törvény után 2020 őszén került az iskolai laicitás helyzete a politikai viták homlokterébe Franciaországban. Úgy tűnik, hogy összefüggés mutatható ki az iszlám szeparatizmus terjedése, valamint a világnézeti értéksemlegesség és az állami szekularizmus eróziója között a közoktatási intézményekben. Emmanuel Macron kormánya eleinte a szeparatizmus elleni törvénytervezet szigorításával reagált, ugyanakkor az iskolai laicitás kérdése 2021 elejére a kormányzati politikában önálló témává nőtte ki magát. Nem tűnik valószínűnek, hogy a laicitás a 2022-es elnökválasztásig lekerüljön a politikai viták napirendjéről. A kérdésben meghirdetett országos konzultáció eredményeinek publikálását a laicitást szigorító jogszabálytervezetek követhetik 2021 őszén.

Az elemzés teljes szövege itt tölthető le.