Iszlamizmus fogyasztóbarát csomagolásban
Speidl Bianka
2018. január 07.
Magyar Idők

ISZLAMIZMUS FOGYASZTÓBARÁT CSOMAGOLÁSBAN

 

2017 húsvétvasárnapján a vásárlóktól zsúfolt londoni Oxford Street egy muszlim hitszónok szavaitól visszhangzik: „Aki nem az egy igaz Istent, Allahot imádja, az többistenhívő. Nincs ennél súlyosabb bűn. Az iszlám célja, hogy az egyistenhit az egész világon meggyökerezzen. Keresztények! Arra hívlak benneteket, hogy szakítsatok a többistenhittel és térjetek vissza az igazi monoteizmushoz, amit az iszlám tanít…” – harsogja angolul az imám.

Közelebb lépve, nem muszlim tömegeknek prédikáló szónokot látunk, hanem egy fiatal afrikai férfit, a bevásárlóutcán hömpölygő tömeg felé fordított embermagasságú hangszóróval. A brit demokrácia és szólásszabadság szimbolikus helyétől, a Hyde Parkban található Speaker’s Cornertől néhány méterre felállított standnál számos prospektusból válogathat az érdeklődő. A tájékoztató füzetekből egyebek mellett megtudhatjuk, ki is Jézus valójában – természetesen az iszlám szerint –, hogy a böjt mit jelent a muszlimok számára, és hogy az értelmes keresztényeknek az iszlámot kell követniük, hiszen Jézus üzenetét csak az iszlám közvetíti hitelesen. Néhány fontért az éppen lejátszott CD egy példányát is meg lehet vásárolni.

A nyugati metropoliszok utcáin megszokott a hittérítők jelenléte, s mivel a férfi láthatóan békés, az sem aggaszthatja a járókelőket, hogy a pamfletekben idézett vallásjogászok más írásaikban szent háborút hirdetnek a politeizmus és a dekadens, kizsákmányoló Nyugat ellen. A hangszóróból csupán lelki megújulást hirdető üzenet szól, 2017 húsvétján, a degeszre tömött bevásárlótáskákat cipelő londoni polgároknak.
London egy másik kerületében ugyanebben az időben „muszlim életmód-kiállítás és vásár” várja az érdeklődőket. Itt megtudhatjuk: a vallási szabályok és korlátozások miként serkentik a vállalkozói leleményességet. Minden vallási tilalom probléma forrása a hétköznapokban, de hála a találékonyságnak, szolgáltatások százai kínálnak megoldást a felmerülő dilemmákra.

A muszlim életmód szabályrendszerének betartását szolgálva Nyugaton egész iparágak bontakoztak ki, ám termékeiket nem csak a muszlimoknak kínálják. Az iszlám előírásainak megfelelő élelmiszer biotermékként forgalmazható, azt az egészségükért aggódó nem muszlimok is örömmel vásárolják.

A testet eltakaró női ruházat marketingje azt sugallja: a hidzsáb nem az elnyomás, hanem a női méltóság szimbóluma. A modest fashion, azaz az „egyszerű öltözet” irányzata az igényesség, találékonyság és nőiesség hármas elvén alapul. A tervezők szerint ez az önmagukat tisztelő nők divatja, bemutatóikat egyre több nem muszlim hölgy látogatja. Mint azt egy magyar weboldalon is olvashatjuk: „A modest fashion alternatívát nyújt bármely nőnek származástól, kortól vagy világnézettől függetlenül. Kifejezi a nőiességet anélkül, hogy a nőt szexuális tárggyá degradálná.”

A muszlim hátterű üzletemberek, politikusok és prédikátorok a nyugati ember ízlése, vágyai és hiányai szerint fogalmazzák meg üzenetüket. A propaganda célközönsége tehát nem más, mint a békére áhítozó, az egészségéért aggódó, önmagát megbecsülni vágyó, ám ideológiai és spirituális űrben lebegő állampolgár. Az iszlám kultúráját és termékeit a kulturális pluralizmus és relativizmus biztosította közegben új márkaként jelenítik meg a piacon. Az úgynevezett főáramlat elhatárolódik a radikális értelmezésektől és úgy tünteti fel magát, mint az integráció már megvalósult gyakorlatát, hiszen a Nyugat piaci szabályai szerint kínálja a helyi igényekhez szabott portékát.

Az iszlám terjeszkedésének kezdete óta azt hirdeti, hogy univerzális, mindenki számára szóló üzenet, amely nem tagadja, hanem beteljesíti a korábbi kinyilatkoztatásokat, össz­hangban van az emberi természettel, választ tud adni az e világi és túlvilági vágyakra. Ezt a stratégiát követve, korunk nyugati emberét sem ideológiai eszmefuttatásokkal, hanem a hiányokra, aggodalmakra adott egyszerű, praktikus, ám mégis perspektivikus – a halál után is boldogságot ígérő – válaszokkal igyekszik megszólítani.

Az Islamic, azaz az iszlám előírásai által ihletett termékek – a háttérben húzódó kizárólagos és totalitárius ideológiát taktikusan félretéve – az elveszett önbizalom, egészség és erkölcsi stabilitás visszaszerzésének illúzióját kínálják, látszólag teljes összhangban a demokratikus játékszabályokkal. Az integráció azonban csupán látszat, hiszen éppen a szabályok betartásával válik lehetővé a környezet iszlamizálása. A nyugati emberek megszólítása nem az áttérések számának növelése érdekében történik, hanem egy olyan, intellektuálisan és érzelmileg elfogadó közeg kialakítását célozza, amelyben az iszlám kényelmesen és biztonságosan működhet sajátos, globális ambíciói érdekében.

A szerző vezető kutató, Migrációkutató Intézet